|

“Black Swan” / Natalie Portman …vazuta de LILIANA URIAN

Triumful lebedei

Nu-mi amintesc sa se fi vorbit vreodata atit de mult despre o actrita susceptibila de a cistiga Oscarul asa cum se vorbeste (si se scrie), de ceva vreme incoace, de Natalie Portman, protagonista filmului Black Swan. Si asta in conditiile in care filmul abia acum intra pe ecranele noastre! Stim deja toate amanuntele de culise: ca Natalie (care a facut balet in copilarie) s-a pregatit asiduu pentru rol, antrenindu-se 5 ore pe zi, 6 zile pe saptamina, ca statea 12-14 ore pe platou, ca s-a indragostit in timpul filmarilor de balerinul francez Benjamin Millepied, care a supervizat coregrafia si a aparut in film pret de citeva minute si sase replici, in una din ele afirmind ca nu s-ar culca cu o balerina care o face atit de putin senzuala pe Lebada Neagra! (replica de care s-a facut deja mult caz si haz, dat fiind faptul ca Natalie e insarcinata!). Au aparut si reactiile contestatarilor din lumea baletului care acuza filmul de superficialitate (pe motiv ca e plin de stereotipii) si mai ales de brutalitate. Una peste alta, Darren Aronofsky a tulburat rau apele Lacului Lebedelor cu acest film dark, in care gratioasele miscari de dans ascund in spatele lor angoase si anxietati distrugatoare.Nu e de mirare ca finantatorii, speriati de accentele horror ale scenariului, au stat mult pe ginduri pina sa-si deschida baierele pungii!

Natalie Portman o portretizeaza pe Nina, o balerina profesionista, care primeste provocarea de a o interpreta atit pe Lebada Alba, cea inocenta si gratioasa, cit si pe Lebada Neagra, cea senzuala si perversa. Un rol complex, care presupune multe transformari, caci inocenta Nina, care e perfecta doar pentru Lebada Alba, vrea cu orice pret sa se identifice si cu dublul intunecat al acesteia. Mai ales ca, la orizont, se arata o balerina rivala, Lily (Mila Kunis), dotata exact cu senzualitatea si detasarea care-i lipsesc Ninei. Filmul devine astfel povestea unei obsesii care ajunge sa destabilizeze o fata fragila, sa-i ameninte identitatea si chiar existenta. Aronofsky marturiseste ca ideea cu dedublarea i-a venit de la un roman al lui Dostoievski, Dublul. Doar ca el  a tratat tema in maniera filmelor cu vircolaci, lupul fiind in cazul de fata inlocuit de lebada:„Personajul este uman ziua si se transforma noaptea in creatura hibrida, jumatate lebada, jumatate fiinta umana”. Incercarea Ninei de a intelege esenta Lebedei Negre trezeste demonii adormiti din ea. Ajutati ce-i drept si de niscaiva amfetamine, pe care le consuma chiar in ajunul premierei spectacolului, incurajata de mai libertina ei rivala. Nina isi doreste dintr-o data sa se schimbe, sa nu mai placa doar celorlalti, ci si ei insasi. Satula sa poarte povara disciplinei impuse de o mama posesiva, a sentimentelor pe care si le-a inhibat ani de-a rindul si a unei virginitati ambarasante, Nina isi proiecteaza dorintele neimplinite asupra rivalei ei Lily, de care se simte si amenintata, dar si atrasa, dupa cum ne-o arata o scena hot de lesbianism (despre care s-a vorbit deja destul de mult). Mai puneti la socoteala si un director artistic manipulator si dominator (interpretat de machiavelicul Vincent Cassel), care o tulbura erotic si o incurajeaza sa-si exploreze eul pina in strafunduri, fara a tine seama de riscuri, si veti intelege psihoza pe care o traieste Nina, care ajunge sa nu mai faca distinctia intre realitate si terifiantele-i halucinatii.

Neindoielnic, in cel mai bun rol al ei de pina acum, Natalie Portman reuseste sa transmita personajului o tensiune atit de mare, incit filmul devine dureros de urmarit. Nina, dublul feminin al luptatorului din The Wrestler (Aronofsky a conceput cele doua filme ca un diptic), face, ca si acesta, un salt in gol la sfirsit. Un salt, aureolat de perfectiune, al unei dansatoare care reuseste sa devina lebada. Ce triumf, nu-i asa?

LILIANA URIAN este criticul de film favorit al lui Bucatarescu!

Citeste si:

Tags: , ,

Leave a Reply