|

Cum gatim sanatos cu ULEI?

DR. MIRCEA PANAITESCU, specialistul nostru in nutritie, continua sa raspunda intrebarilor primite de la cititorii www.bucatarescu.ro:

In Suedia, unul dintre marii producatori europeni  de lactate, exista o criza a untului. Se pare ca aceasta criza a fost declansata de o prezentatoare dintr-o renumita emisiune culinara care a declarat in direct ca ea gateste numai cu unt. In multe supermarketuri lipsa untului a facut ca furnizorii sa importe din Danemarca si alte tari invecinate unt pentru a satisface cererea crescanda a suedezilor pentru unt. Cu toate acestea, ministerul sanatatii si alte organe de resort au semnalat populatiei riscul folosirii la gatit a grasimilor de origine animala , cu continut de colesterol.

Uleiul de gatit traditional este uleiul vegetal. El are avantajul ca este ieftin, usor de procurat si de depozitat si nu contine deloc colesterol. Cele mai folosite uleiuri de gatit sunt cele de floarea soarelui si de porumb. In ultima vreme se gaseste si la noi uleiul de palmier, care este superior acestora din urma prin punctul ridicat de fierbere( nu se arde) si  faptul ca nu imprumuta mirosul de la un aliment la altul in timp ce prajesti, coci sau sotezi diverse bucate. De asemenea uleiul de palmier este bogat in antioxidanti ( beta caroteni). O greseala tipica in bucatarie este sa folosesti uleiul de masline la gatit. Desi este un ulei sanatos consumat in stare cruda, prin continutul de uleiuri nesaturate si antioxidanti, uleiul de masline are o temperatura de fierbere mai joasa decat a altor uleiuri vegetale, ceea ce duce la arderea lui si contaminarea alimentelor prajite in el cu produsi toxici de ardere. De asemenea , multe din proprietatile uleiului de masline crud se pierd prin tratamentul termic. De aceea, daca doriti sa sotati in ulei de masline anumite legume de exemplu, asigurati-va ca adaugati un pic de apa in procesul de sotare, pentru a evita arderea uleiului de masline. Este recomandat ca la calirea legumelor, precum si a cepei sau usturoiului sa tocati mai mare aceste alimente si sa nu le lasati sa se rumeneasca (evitati culoarea aceea aurie a cepei, care arata ca déjà grasimea incepe sa se arda)

Dar de departe cel mai nesanatos mod de a praji carnea sau legumele precum ceapa sau cartofii este acela in care folosim untura. Continutul mare de uleiuri saturate ( care dau si aspectul semisolid, laptos al unturii) o situeaza printre cele mai aterogene alimente, putand duce la un risc crescut de hipertensiune arteriala, precum si alte boli de inima sau vase. Cel mai bine este sa inlocuiti untul si untura cu uleiul vegetal; folositi o tigaie din inox sau cu strat nonaderent (Teflon).

Citeste si:

Tags: , ,

Leave a Reply