|

SFATURI de nutritie: SANATATEA celor 2 litri de LICHID consumati zilnic

Hidratarea: de multe ori uitam de ea, insa rolul acesteia in functionarea organismului este vital. Lichidele sunt cele care mentin elasticitatea celulelor, transporta substantele hranitoare, curata corpul de toxine, dar sunt si cele care tin corpul uman departe de boli. Cele mai importante reactii biochimice (de oxidoreducere, de hidratare, hidroliza), dar si fizice (dizolvarea, procesele de membrana, presiunea) nu se pot desfasura fara apa.

Un organism care e mai mult apa si necesarul acestuia de hidratare
Din masa corporala a omului, mai mult de jumatate ii revine apei. De aceea, e bine ca in organism sa circule zilnic cel putin 2 litri de apa, preluati din mai multe surse. Uneori, consumul de apa poate fi neglijat, fie pentru ca nu esti obisnuit, fie ca uiti, insa nu doar aceasta asigura necesarul de zi cu zi de lichid pe care organismul il foloseste pentru a functiona in parametri normali. Supele, ciorbele, salatele, laptele sau iaurtul, fresh-urile si fructele sunt alimente cu un aport ridicat in hidratare, ceea ce le face cu atat mai importante in alimentatia zilnica. Alegand un bors bun de la Vegeta, ciorba poate deveni un preparat mult mai atragator pentru mesele zilnice. Vegeta bors cu legume, adaugat intr-o ciorba traditionala de legume, va imbunatati gustul acesteia si ii va da un plus de savoare. Astfel, nu doar ca vei avea parte de un pranz sau o cina gustoasa, ci te vei ingriji si de sanatatea si integritatea organismului pentru ca acesta sa dea randamentul asteptat. Orice alta ciorba, de la cele de legume la cele cu carne sau peste, supe pasate sau de pui, pot suplini apa in organism.

Hidratare printr-o alimentatie ingrijita
Daca ti-e greu sa controlezi numarul de pahare de apa astfel incat sa indeplinesti necesarul zilnic, poti incerca sa compensezi hidratarea prin alimentele consumate. De ce e asa importanta apa in organism? Mai concret, pentru ca ea mentine volumul sangelui si al limfei; furnizeaza saliva care permite inghitirea alimentelor; lubrifiaza articulatiile si ochii; mentine temperatura corpului; permite realizarea reactiilor chimice intre celule, absorbtia si transportul substantelor nutritive ingerate; permite activitatea neurologica a creierului; asigura hidratarea pielii si elimina „deseurile” rezultate in urma proceselor metabolice.

Nutritionistii recomanda consumarea a cate o farfurie de ciorba in fiecare zi, pentru a intregi necesarul de lichide. In acest sens, o supa proaspata si calda de gaina, imbogatita cu un strop de Vegeta gust de gaina, este modalitatea gustoasa prin care te poti hidrata si iti poti astampara foamea.

Daca iti plac legumele si le preferi in alimentatie, atunci ai rezolvat deja o parte din ceea ce inseamna hidratare. Legumele cu cel mai ridicat continut de apa sunt castravetii proaspeti (peste 90% apa), salata (peste 94% apa), rosiile cu peste 90% apa, dovleceii Zucchini cu 95% apa, ardeii colorati cu peste 92% continut de apa si morcovii cu 87% apa. Pe langa importanta in hidratare, salatele au si rol in detoxifierea organismului, asa ca orice combinatie cu legumele mentionate, in stare cruda, poate asigura portia zilnica de sanatate. Legumele sunt excelente si in fresh-uri, asa ca nu ezita sa pui in blender rosii, spanac, ardei sau castraveti pentru o portie consitenta de lichide, fibre si substante hranitoare!

Nici fructele nu sunt mai prejos cand vine vorba de continutul de apa, asa ca o cura de pepene, pere sau ananas va vor ajuta organismul sa-si asigure o cantiate indestulatoare de apa si substantele hranitoare atat de necesare pentru o buna functionare a functiona. Consumate crude sau in sucuri, acestea vor fi o alternativa la dulciuri, gustari sau chiar mese hranitoare. Apa se regaseste este continuta intr-o cantitate mare si in lapte si derivatele ale acestuia, mai putin in branzeturi, asa ca orice varianta ai alege pentru mic dejun, consumate ca atare sau amestecate cu cereale integrale, vor fi o alegere cat se poate de potrivita.

Mare atentie la cafea si la ceai verde! Desi acestea sunt lichide, ele deshidrateaza organismul, avand efect diuretic, de aceea acestea nu intra in calculul lichidelor consumate zilnic, ci solicita cantitati suplimentare de apa.
Oricare ar fi optiunea pentru alimentele si lichidele care ajuta la hidratare, important e sa va te ingrijiti de aceasta si sa ii recunoasteti rolul in organism. Odata ce veti vedea beneficiile aduse de apa in organism, hidratarea va deveni o rutina.

Citeste si:

Tags: , , , , ,

Leave a Reply